De uitdaging

Contact. Het probleem met een chronische beperking is dat je vaak alleen bent. Thuis of in het ziekenhuis, je verliest contact met je school of sport en je krijgt daarnaast ook behoefte aan contact met leeftijdgenoten die weten wat je doormaakt. Helaas wonen die verspreid over het hele land en dat maakt de kans bijzonder klein om iemand te vinden die echt bij je past. Met een NOMI kan dat wel. Alle lotgenoten met dezelfde chronische beperking kunnen elkaar via de app vinden, kennismaken en ontmoeten.

Hoe is het idee ontstaan?

Wij, Alicia Jägers en Samantha Hardeman, werden behandeld voor leukemie in het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie in Utrecht. We lagen op aparte kamers en leerden elkaar kennen door het schrijven van briefjes. De één schreef, de verpleging gaf het briefje door en de ander schreef terug. Wat begon met advies vragen over de keuze van een goede pruik werd een jarenlange vriendschap.

Het doorgeven van briefjes is ouderwets. Tegenwoordig gaat bijna alles online. Maar hoe vind je elkaar dan? Je wilt natuurlijk niet je beperking of ziekte voluit op social media zetten. Daarom bedachten wij het idee voor een eigen, beschermde, contactapp. Speciaal gemaakt voor kinderen en jongeren tot 19 jaar. Onze eigen social media met alles erin wat voor ons belangrijk is.

De app

Geen toeval meer! Stop met zoeken naar passende lotgenoten want met Nomi komen ze gewoon naar jou toe. Daarom heet de app ook NOMI: Know Me. Leer me kennen. Via de profielpagina vind je direct mensen die bij je passen. Je kunt zoeken op leeftijd, woonplaats en hobby’s maar je kunt ook zoeken naar survivors, jongeren die al verder in het proces zitten en je goed kunnen helpen en adviseren wat je allemaal mee kan maken.

Hoe ziet de app eruit?

Je hoeft bij NOMI niet meer te zoeken naar lotgenoten, die zitten allemaal al in het bestand van de app. Afgeschermd voor mensen van buiten.

Via Nomi heb je natuurlijk online contact. Één-op-één of in de groepchat maar ook via de livestream op de homepage, de plek voor de online events. Radio, live gaming; meet and greet.

Daarnaast biedt Nomi ook de mogelijkheid om elkaar in het echt te kunnen ontmoeten op actieve events waar je samen dingen kunt doen. Van dierentuin tot concert. Ontspannen, lekker eten en dingen doen. Kijk wie er allemaal komen en meld je aan voor een event!

In de toekomst breiden we NOMI uit met mogelijkheden om samen online te gamen. Daarna is de app klaar en gaan we de app delen met andere stichtingen en belangengroepen voor jongeren.

De mockup

Wil je zien hoe de app er uiteindelijk uit gaat zien? Hier is een voorproefje. Klik op het ontwerp en kijk rond!

Alicia

Samantha en ik hebben heel veel gezelligheid met elkaar gehad, en dat wad wel belangrijk in het ziekenhuis aangezien je daar de hele dag vast light gekluisterd aan een paal…

Met Samantha hoefde ik niet alleen maar te praten over het ziek zijn en als er een uitslag was hoefde we niet alles uit te leggen in makkelijkere woorden omdat ze het snapte….

En het was vooral de gezelligheid die ik belangrijk vond.

Ik heb veel aan ons contact gehad, omdat zij snapte wat er gaande was en niet altijd maar over ziek zijn hoefde te praten.

Zelf ben ik niet zo heel goed in deze maar denk dat dit wel het belangrijkste was.

Groetjes,

Alicia

Samantha

Wat maakt het zo belangrijk dat je Alicia hebt ontmoet?

Het was in het ziekenhuis altijd super gezellig als we samen lagen onze ouders maakte er dan echt een feestje van en dat was super leuk. Dan werd je ook afgeleid van de chemo’s er gebeurde echt van alles echt super grappig. Alicia en ik hebben het altijd super gezellig in en buiten het ziekenhuis.

Wat heb je aan jullie contact gehad toen je ziek was?

Ik praat met Alicia over onze ziekte maar ook gewoon over normale dingen wat super fijn is. Als je het over chemo’s of iets hebt of over hoe je je voelt door de chemo dan begrijpt de ander je heel goed omdat die het zelf ook heeft gevoeld of voelt en meemaakt.

Mvg Samantha